Forum www.kznysa.fora.pl Strona Główna

Ważna PETYCJA

 
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum www.kznysa.fora.pl Strona Główna -> HydePark
Autor Wiadomość
zwirek
członek klubu



Dołączył: 26 Gru 2010
Posty: 8
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/5

PostWysłany: Śro 23:20, 07 Gru 2016    Temat postu: Ważna PETYCJA

Proszę poczytać i wysłać petycję dotyczy nas żeglarzy- udostępniam pod rozwagę

[link widoczny dla zalogowanych]
Powrót do góry
Zobacz profil autora
zwirek
członek klubu



Dołączył: 26 Gru 2010
Posty: 8
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/5

PostWysłany: Czw 22:14, 08 Gru 2016    Temat postu:

Oczywiście w adresie jest błąd powinno być
[link widoczny dla zalogowanych]
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Wester.
członek klubu



Dołączył: 10 Lis 2010
Posty: 2000
Przeczytał: 1 temat

Ostrzeżeń: 0/5

PostWysłany: Śro 14:09, 10 Maj 2017    Temat postu:

Śpieszę z informacją, że 26 kwietnia 2017 roku, projekt nowego „Prawa Wodnego” skierowano do Sejmu – jako projekt rządowy. Mimo upływu wielu miesięcy od upublicznienia i od pierwszych protestów przeciw temu projektowi żadnych konsultacji społecznych w sprawie jego zapisów nawet nie próbowano przeprowadzić. Nie wprowadzono też obiecywanych w piśmie z Ministerstwa Środowiska, korzystnych dla wodnych turystów korekt w projekcie ustawy oraz w towarzyszących jej aktach wykonawczych... Aktualny „nowy/stary” projekt ustawy „Prawo Wodne” można obejrzeć na stronach Sejmu:
[link widoczny dla zalogowanych]

Skoro projekt jest już w Sejmie warto chyba raz jeszcze przyjrzeć się zmianom, jakie wobec wodniaków wprowadzić może nowe „Prawo Wodne”, jeżeli zostanie przyjęte w obecnie proponowanym kształcie.

Skierowany do Sejmu projekt ustawy to bardzo skomplikowany, rozbudowany akt prawa (sama ustawa liczy sobie ponad 500 stron, pakiet towarzyszących nowej ustawie rozporządzeń liczy stron grubo ponad 900...). Oczywiście - tylko niektóre z proponowanych posłom zapisów dotyczą wprost żeglarzy i motorowodniaków. Niestety, te zapisy projektu nowego „Prawa Wodnego”, które wzbudziły protesty wodniaków w grudniu zeszłego roku, obecnie, w projekcie skierowanym obecnie do Sejmu, brzmią... tak samo. Słowem – nie nastąpiły w nich żadne istotne zmiany. Dotyczy to każdego z trzech konkretnych zespołów przepisów, które wzbudzały najwięcej obaw kilka miesięcy temu.


Postaram się omówić trzy konkretne zespoły przepisów, tak jak zapisano je w skierowanym właśnie do Sejmu projekcie. Powtórzę – to te same przepisy, które środowiska żeglarskie i motorowodniackie uznały za skrajnie niekorzystne dla wodniaków i przeciw którym protestowano na przełomie 2016 i 2017 roku:

1. Zapis art. 34 ust.9 (wbrew zapowiedziom twórców utrzymany został bez żadnych zmian) sprawi, że pływanie jednostkami wyposażonymi w silnik spalinowy o mocy ponad 9,9 KM poza drogami wodnymi stanie się... "szczególnym korzystaniem z wód". Poruszanie się wyposażonej w silnik o mocy ponad 9,9KM jednostki, jeżeli tylko zboczy ona z wyznaczonej przepisami drogi wodnej, jako „szczególne korzystanie z wód” wymagać będzie wcześniejszego uzyskania... pozwolenia wodnoprawnego.

Dla niezorientowanych – aby uzyskać pozwolenie wodnoprawne należy poddać się trwającej co najmniej kilkadziesiąt dni biurokratycznej procedurze, którą poprzedza konieczność zebrania szeregu dokumentów, w tym tzw. „opinii wodnoprawnej”, za której sporządzenie trzeba zapłacić specjaliście – minimum kilkaset złotych. Ile miałoby kosztować samo wydanie pozwolenia wodnoprawnego (na „szczególne korzystanie z wód”, w postaci poruszania się jednostki z silnikiem ponad 9.9KM poza drogami wodnymi) – jeszcze nie wiadomo. Wiadomo jednak, że inne pozwolenia wodnoprawne wiążą się z opłatami w wysokości minimum 350zł (100zł za przyjęcie dokumentów oraz 250zł za wydanie finalnego pozwolenia)...

Należy mocno podkreślić, że nowa ustawa Prawo Wodne dotyczyć będzie w zakresie „specjalnego korzystania z wód” również morskich wód wewnętrznych. To istotne, bowiem na obu naszych Zalewach oraz na Zatoce Gdańskiej... nie istnieją drogi wodne (poza torami wodnymi do portów i strefami separacji – a i te będą „drogami wodnymi” jedynie przy korzystnej interpretacji).

2. Zapis art. 77ust.1 pkt 7 twardo zakazuje "poruszania się pojazdami w wodach powierzchniowych oraz po gruntach pokrytych wodami". Przeciw takiemu zapisowi protestowały osoby, które wodują swoje jednostki z użyciem przyczep podłodziowych. W wersji właśnie przesłanej do Sejmu nie dokonano obiecanych przez Ministerstwo Środowiska zmian, które miały wyłączyć spod zakazu slipowanie łodzi. W aktualnym zapisie projektu jest co prawda pewien ograniczony katalog wyjątków od zakazu – ale nie obejmuje on slipowania łodzi – a jedynie roboty inwestycyjne, utrzymaniowe oraz działania prowadzone przez właścicieli wód lub „służby”.

3. Wreszcie – sprawa, która wzbudzała najwięcej emocji – czyli "podatek podwodny" (art 260, 261 i inne w aktualnym projekcie). W tym przypadku zapisy znane z grudnia 2016 uległy jedynie drobnym zmianom redakcyjnym. Wprowadzone zmiany pozostają bez znaczenia dla żeglarzy i motorowodniaków.

Istota zaprojektowanych przez Ministerstwo Środowiska zapisów widoczna jest szczególnie mocno, kiedy porównamy skierowany właśnie do Sejmu projekt z zapisami obecnie obowiązującego prawa.
Otóż obecnie przepisy „Prawa Wodnego” całkowicie zwalniają z opłat grunty pokryte wodą, niezbędne do prowadzenia przedsięwzięć związanych z działalnością służącą do uprawiania rekreacji, turystyki, sportów wodnych oraz amatorskiego połowu ryb. Nie wiadomo dlaczego to funkcjonujące od wielu lat rozwiązanie (zapisane w art. 20 ust.3 pkt3 obecnego Prawa Wodnego) tak bardzo nie odpowiada projektodawcom nowego „Prawa Wodnego”...

W zeszłym roku ostrze sprzeciwu w sprawie „podatku podwodnego” skierowane było w nie tyle przeciw samej zasadzie obłożenia opłatami gruntów pod przystaniami i marinami dla wodniaków, ile przeciw zapisom projektu rozporządzenia, które ustalało szczegółowo wysokość stawek „podatku podwodnego”.

Chyba szkoda, że protest był przeciw szczegółom, a nie przeciw zmianie zasad... Ja uważam, że lepiej, by opłat od gruntów pokrytych wodą używanych do przedsięwzięć związanych z rekreacją czy turystyką nie było wcale, tak jak dotychczas... Niemniej, poszukałem najnowszej wersji rozporządzenia dot. stawek nowego "podatku podwodnego". Znalazłem ją nie na stronie Sejmu (bo towarzyszących ustawie projektów rozporządzeń... nie ma tam wcale), ale na stronach RCL (z datą zmiany 26.04.2017): [link widoczny dla zalogowanych]

Interesujący nas projekt zajmuje tam strony 586-588 (z łącznie 927 stron nowych rozporządzeń...) i jako jedyny z oprotestowanych zapisów uległ od zeszłego roku pewnej modyfikacji. Konkretnie – w dwu miejscach stawkę 8.90zł/m2 rocznie zmieniono na 0.89zł/m2. Zmianę wprowadzono jednak w taki sposób, że mniejsza (w stosunku do projektu z zeszłego roku) stawka dotyczyć będzie tylko gruntów wykorzystywanych do... przewozów pasażerskich, pod usługi gastronomiczne i hotelowe. Wszelkie inne pomosty i nabrzeża – czyli zdecydowana większość wodniackich przystani – mają zostać objęte stawką 5.00zł/m2!

I tu, jak sądzę, jest dobre miejsce, by przypomnieć, że pierwszy, niemal już zapomniany pomysł „podatku podwodnego” (autorstwa rządu Millera) przewidywał stawkę od wodniackich przystani w wysokości... 0.11zł/m2/rok! Pomysł ten został silnie oprotestowany i w rezultacie protestów zastąpiony funkcjonującym do dziś całkowitym zwolnieniem z opłat – o którym piszę wyżej. Teraz mamy zapowiedź stawki 45 razy wyższej, niż „za Millera”! Czy mamy być bierni?

Ponadto należy odnotować, że omawiane rozporządzenie dotyczące stawek „podatku podwodnego” w dalszym ciągu nie określa w jak sposób urzędnicy ustalać mieliby wymiary powierzchni, od której będą wymagane opłaty. Co więcej, rozporządzenie rozciąga konieczność wnoszenia opłat na "akweny związane" z gruntami pokrytymi wodami, niezbędnymi do prowadzenia działalności związanej z turystyką i rekreacją. Te akweny nie są zdefiniowane nigdzie – również w projekcie ustawy. A to oznacza całkowitą dowolność urzędników w ustalaniu powierzchni objętej opłatami.

Tyle omówienia zmian, wniesionych pod obrady Sejmu przez rząd....
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Wyświetl posty z ostatnich:    Zobacz poprzedni temat : Zobacz następny temat  
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum www.kznysa.fora.pl Strona Główna -> HydePark Wszystkie czasy w strefie CET (Europa)
Strona 1 z 1

 
Skocz do:  
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach

fora.pl - załóż własne forum dyskusyjne za darmo
Regulamin